Ασχολούμενοι με την εκτίμηση ακινήτων, παρακολουθούμε επί σειρά ετών το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας τους (ΑΠΑΑ) και τις διάφορες κατά καιρούς παρεμβάσεις σ΄αυτό από την πλευρά της Πολιτείας.
Όπως είναι γνωστό το σύστημα δημιουργήθηκε με γνώμονα την κατάργηση των διαπραγματεύσεων των φορολογουμένων με τα φορολογικά όργανα και είχε ως βασικά του χαρακτηριστικά, την αρχή της δεκαετίας του 1980, τον απλό, γρήγορο και ανέξοδο (για το φορολογούμενο) προσδιορισμό της αντικειμενικής αξίας του κάθε ακινήτου, σε χαμηλά επίπεδα, όπως παντού όπου εφαρμόζονται τέτοια συστήματα, ώστε ουδείς φορολογούμενος να μπορεί να ισχυρισθεί ότι αδικείται.
Η απλότητα του συστήματος είχε ως βάση τη χρήση λίγων παραμέτρων -χαρακτηριστικών, του κάθε ακινήτου, δε ομαδοποίηση των ακινήτων σε πολύ μεγάλες ζώνες και περιοχές είχε συχνά αποτέλεσμα την υπερφορολόγηση ή υποφορολόγηση μεγάλου αριθμού ακινήτων σε όλη τη χώρα.
Πέρασαν 35 περίπου χρόνια από την καθιέρωση αυτού του ΑΠΑΑ αλλά δεν έγιναν οι κατάλληλες προσαρμογές και βελτιώσεις, ούτε και αξιοποιήθηκε η εξέλιξη των υπολογιστών και των νέων δυνατοτήτων που παρέχουν. Ηδη δε σήμερα η χώρα έχει αναλάβει έναντι των θεσμών την υποχρέωση να εξισώσει τις αντικειμενικές αξίες με τις «εμπορικές», σε μια χώρα που η κτηματαγορά της μπήκε προ ετών σε βαθειά κρίση από την οποία τώρα εξέρχεται.
Εν όψει των παραπάνω, ας δούμε ποιες είναι οι αναγκαίες αλλαγές ώστε να έχουμε εκσυγχρονισμό του συστήματος, τόσο για τον ΕΝΦΙΑ όσο και για τους φόρους κάθε είδους μεταβίβασης:
Ειδικά για τον ΕΝΦΙΑ, οι αναγκαίες αλλαγές είναι οι εξής:
Στις διάφορες ευρωπαικές χώρες έχουν υιοθετηθεί ποικίλα συστήματα προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων για την επιβολή φορολογίας. Κύριο χαρακτηριστικό τους είναι η συνεχής προσαρμογή τους, διότι διαρκώς τροφοδοτούνται με νέα δεδομένα και επικαιροποιούνται, σε αντίθεση με το δικό μας σύστημα, που στην πράξη έχει ελάχιστα επικαιροποιηθεί...
Η εμπλοκή των πιστοποιημένων εκτιμητών στην εισήγηση για τον προσδιορισμό των τιμών ζώνης πάνω στις οποίες βασίζεται το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού, είναι μια ευκαιρία για την βελτίωση της διαφάνειας, της ισορροπίας και για τον εξορθολογισμό του συστήματος, το οποίο λόγω της πλημμελούς και επιλεκτικής επικαιροποίησης καθώς και της υιοθέτησης μη αντικειμενικών κριτηρίων δημιουργεί ανισότητες στην επιβάρυνση των φορολογουμένων. Αρκεί σαφώς να αναπροσαρμοστούν και οι λοιποί συντελεστές, και κυρίως οι φορολογικοί, και όχι μόνον η τιμή ζώνης……
ΠΙΝΑΚΕΣ
Παραθέτουμε πίνακες που εμφανίζουν τις πλέον χαρακτηριστικές διαφορές και στρεβλώσεις στη διαφοροποίηση των συντελεστών (άρα και των αξιών) για φόρο μεταβίβασης η για ΕΝΦΙΑ, και αναδεικνύουν την ανάγκη να αναθεωρηθεί αμέσως και πλήρως το όλο σύστημα των φορολογητέων αξιών των ακινήτων.
Συντελεστές παλαιότητας για ΕΝΦΙΑ |
Συντ. παλαιότητας για μεταβίβαση |
|||||
Έτη παλαιότητας |
Συντελεστής παλαιότητας κτίσματος |
Έτη παλαιότητας |
Συντελεστής παλαιότητας κτίσματος |
|||
Από |
Έως |
Από |
Έως |
|||
0 |
4 |
1,25 |
0 |
1 |
1,00 |
|
5 |
9 |
1,20 |
1 |
5 |
0,90 |
|
10 |
14 |
1,15 |
6 |
10 |
0,80 |
|
15 |
19 |
1,10 |
11 |
15 |
0,85 |
|
20 |
25 |
1,05 |
16 |
20 |
0,70 |
|
26 |
και άνω |
1,00 |
21 |
25 |
0,65 |
|
26 |
και άνω |
0,60 |
Συντελεστές ορόφου για ΕΝΦΙΑ |
Συντελ. ορόφου για μεταβίβαση* |
|||
Όροφος |
Συντελεστής ορόφου |
Όροφος |
Συντ. ορόφου |
|
Υπόγειο |
0,98 |
Υπόγειο |
0,60 |
|
Ισόγειο |
1,00 |
Ισόγειο |
0,90 |
|
Α όροφος |
1,00 |
Α όροφος |
1,00 |
|
Β όροφος |
1,01 |
Β όροφος |
1,05 |
|
Γ όροφος |
1,01 |
Γ όροφος |
1,10 |
|
Δ όροφος |
1,02 |
Δ όροφος |
1,15 |
|
Ε όροφος |
1,02 |
Ε όροφος |
1,20 |
|
ΣΤ όροφος και άνω |
1,25 |
|||
*Για συντελεστή εμπορικότητας κάτω του 1,5 |
*Ο Πάνος Χ. Χαραλαμπόπουλος είναι Πιστοποιημένος Εκτιμητής MRICS REV, Managing Director - SOLUM Property Solutions, Chief Operating Officer – Protio και Ειδικός Σύμβουλος της ΠΟΜΙΔΑ.