Ομιλία Στράτου Παραδιά στην κοινή συνεδρίαση των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών της Βουλής των Ελλήνων για το πολυνομοσχέδιο (16.5.2017). Νέες διατάξεις για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών.
Σας ευχαριστώ θερμά για την πρόσκληση.
Επί των περί ακινήτων φορολογικών διατάξεων του νομοσχεδίου παρατηρώ τα εξής: Ο ισχύων συνδυασμός του βαρύτατου ΕΝΦΙΑ, ακόμη και για τα απρόσοδα εντός σχεδίου ακίνητα με φόρο εισοδήματος που μαζί με την εισφορά αλληλεγγύης φτάνει και το 55%, συνιστούν πραγματικό φορολογικό σφαγιασμό των ιδιοκτητών ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας στη χώρα μας, τον οποίο δεν μπορούν να αναιρέσουν η κατά 70 το πολύ ευρώ, μείωση του ΕΝΦΙΑ, ή η μείωση του πρώτου κλιμακίου του φόρου εισοδήματος κατά δύο μονάδες. Πέραν αυτού, οποιαδήποτε μείωση στον ΕΝΦΙΑ θα πρέπει να αφορά ολόκληρο το φάσμα των φορολογουμένων και ιδιαίτερα αυτούς που σηκώνουν τα μεγαλύτερα βάρη, με προτεραιότητα στην κατάργηση του δημευτικού συμπληρωματικού φόρου, ο οποίος είναι ο κύριος υπεύθυνος για την κατεδάφιση της κτηματαγοράς και της οικοδομικής δραστηριότητας στη χώρα μας. Το θετικότερο από τα μέτρα αυτά είναι η μείωση της εισφοράς αλληλεγγύης, το οποίο φυσικά όλοι ευχόμαστε να έρθει η ημέρα που θα το δούμε να υλοποιείται, όπως προβλέπεται από τη σχετική ρύθμιση.
Επί των διατάξεων περί των βραχυχρόνιων μισθώσεων ιδιωτικών κατοικιών εντός της «οικονομίας διαμοιρασμού» θα πρέπει να παρατηρήσω ότι η λειτουργία του νέου αυτού θεσμού υπηρετεί στη χώρα μας μια πολλαπλή αναγκαιότητα:
1. Αποτελεί απαραίτητο συμπλήρωμα του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας γιατί καλύπτει ένα νέο αλλά συνεχώς αναπτυσσόμενο είδος τουρισμού.
2. Σε αντίθεση με τα all-inclusive συστήματα διαμονής τουριστών, αποτελεί εργαλείο διάχυσης των οικονομικών αποτελεσμάτων του τουρισμού σε ευρύτερες επαγγελματικές ομάδες διάθεσης αγαθών και υπηρεσιών, σε όλη τη χώρα, και
3. Δίνει τη δυνατότητα σε πολλούς ιδιοκτήτες κατάλληλων ακινήτων να αποκτήσουν έσοδα που θα τους βοηθήσουν όχι να γίνουν πλούσιοι, αλλά να ανταποκριθούν στις ιδιαίτερα αυξημένες σήμερα φορολογικές και δανειακές τους υποχρεώσεις.
Η δραστηριότητα αυτή έχει ένα χαρακτηριστικό το οποίο ουδείς μπορεί να παραβλέψει: Σε οτιδήποτε επιχειρηθεί να περιοριστεί παράλογα, μπορεί σε μεγάλο βαθμό να λειτουργήσει στο χώρο της παραοικονομίας, επί ζημία των φορολογικών εσόδων της χώρας μας.
Στα θετικά σημεία της νέας ρύθμισης είναι η ορθότερη και συστηματικότερη κατάστρωση του θεσμού, και η εκλογίκευση της φορολογικής γραφειοκρατίας του.
Στα αρνητικά της σημεία είναι ότι ενώ τώρα ο περιορισμός των δύο κατοικιών παύει να αποτελεί τον κανόνα, όπως προηγουμένως, ανά πάσα στιγμή μπορεί με κοινές υπουργικές αποφάσεις ο περιορισμός αυτός να επιστρέψει «από το παράθυρο» ως εξαίρεση, εκεί ακριβώς όπου μπορεί να ανθίσει, με πρόσχημα την προστασία της κατοικίας…
Επίσης ιδιαίτερα αρνητικό είναι ότι ουδείς γνωρίζει πότε επιτέλους θα αρχίσει να λειτουργεί ο νέος αυτός θεσμός, δεδομένου ότι για τη λειτουργία του απαιτείται να εκδοθούν: Πρώτον κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών, Τουρισμού και Διοικητού ΑΑΔΕ για τη συνεργασία τους με κάθε μια από τις διεθνείς πλατφόρμες μισθώσεων κατοικιών, και Δεύτερον απόφαση του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. για τη λειτουργία του ηλεκτρονικού Μητρώου Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής και τη διαδικασία υποβολής των δηλώσεων, ελέγχων, επιβολής προστίμων κλπ. Συνεπώς το πιθανότερο είναι ότι ακόμη μια καλοκαιρινή σαιζόν θα χαθεί τόσο για το θεσμό αυτό όσο και για τα φορολογικά μας έσοδα. Αποψή μας είναι η άμεση εφαρμογή του θεσμού, χωρίς καμιά περαιτέρω αργοπορία!
Δείτε περισσότερα στην ειδική σελίδα μας για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Διαβάστε και τυπώστε από τη Σελίδα Μελών της ιστοσελίδας μας τον πλήρη ΠΙΝΑΚΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΩΝ ΜΙΣΘΩΣΕΩΝ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ του ειδικού συνεργάτη μας δικηγόρου κ. Γιώργου Χριστόπουλου, με πλήρη ανάλυση και περιγραφή των προυποθέσεων για κάθε μιά από τις έξη (6) κατηγορίες μισθώσεων κατοικιών για αστικές ή τουριστικές μισθώσεις, ενημερωμένο με τις νέες διατάξεις για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις: