Η πλήρης πρόταση της ΠΟΜΙΔΑ για τις μισθώσεις κατοικιών που κατατέθηκε δημόσια στο 37ο Συνέδριο της ΠΟΜΙΔΑ, έχει ως εξής:
Στον Τύπο διαβάζουμε διάφορα δημοσιεύματα για το ότι υπάρχει έλλειψη κατοικιών για εκμίσθωσή τους ως κύρια κατοικία, η οποία ανεβάζει και τα ζητούμενα μισθώματα, και ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα για το θέμα αυτό υπέρ των ενοικιαστών. Πολλοί σπεύδουν να κατονομάσουν ως υπαίτια τη βραχυχρόνια μίσθωση, ξεχνώντας ότι στην χώρα αυτή, στην οποία δεν υπάρχει η έννοια της «κοινωνικής κατοικίας», η οικοδομική δραστηριότητα μειώθηκε κατά 95%, ότι εξοβελίστηκε η αντιπαροχή και εξ αυτών δεν κατασκευάστηκε ούτε ένα σπίτι για ενοικιαστές κύριας κατοικίας, ότι o συμπληρωματικός φόρος του ΕΝΦΙΑ ανάγκασε τους εκμισθωτές σε ξεπούλημα των κατοικιών τους, ότι οι ΜΚΟ μίσθωσαν μεγάλο αριθμό κατοικιών για τα προγράμματά τους και ότι οι τράπεζες επί χρόνια αδυνατούσαν να δώσουν δάνεια για αγορά κατοικίας. Γι΄αυτό και προτείνεται να ληφθούν μέτρα εναντίον της αλλά και μέτρα ενοικιοστασιακού χαρακτήρα που θα «προστατεύουν» τους ενοικιαστές κύριας κατοικίας.
Η πρόταση της ΠΟΜΙΔΑ που θα προστατεύσει ουσιαστικά τους παλαιούς και τους νέους ενοικιαστές κύριας κατοικίας, χωρίς να μας γυρίσει πίσω στον «μεσαίωνα» του Ενοικιοστασίου είναι η εξής:
Μεγάλος αριθμός κατοικιών στις πόλεις της χώρας μας αποπερατώθηκαν, ανακαινίστηκαν, επιπλώθηκαν και αναρτήθηκαν στις διεθνείς πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων, σε προηγούμενα χρόνια όταν ακόμη η μη δήλωση των εισοδημάτων τους φαινόταν εύκολη λόγω της ανυπαρξίας θεσμικού και φορολογικού πλαισίου, αλλά και η ζήτηση καταλυμάτων ήταν πολύ μεγαλύτερη από την προσφορά τους.
Η θέσπιση της ήδη ισχύουσας φορολογικής νομοθεσίας, η αύξηση της προσφοράς σε σχέση με το ότι δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχα αυξημένη ζήτηση καταλυμάτων για βραχυχρόνια μίσθωση, αλλά και η μη αφαίρεση των τρεχουσών δαπανών (κοινοχρήστων, λογαριασμών κοινής ωφελείας, αποκατάσταση ζημιών κλπ.) από το φορολογητέο εισόδημα των ιδιοκτητών των κατοικιών αυτών, τους απέτρεψαν να λάβουν αριθμό μητρώου (ΑΜΑ) στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, δηλαδή να λειτουργήσουν μέσα στο νέο νομικό πλαίσιο.
Οι κατοικίες αυτές που υπολογίζονται σε κάποιες δεκάδες χιλιάδες θα αποσυρθούν πολύ σύντομα από τις διαδικτυακές πλατφόρμες, πριν εφαρμοστεί το άρθρο 29 του νέου φορολογικού νόμου 4646/2019. Όμως ο στόχος της κυβέρνησης πρέπει να είναι η άμεση επιστροφή τους στην αγορά των μισθώσεων κύριας κατοικίας! Για να συμβεί αυτό προτείνουμε το εξής συγκεκριμένο φορολογικό κίνητρο:
Στα εισοδήματα από μισθώσεις ακινήτων, (όπου παρέμεινε αμετάβλητη η φορολογική κλίματα της προηγούμενης κυβέρνησης, σε αντίθεση με τις λοιπές δύο κλίμακες (μισθωτών-συνταξιούχων και ελευθέρων επαγγελματιών) όπου έγιναν αξιόλογες μειώσεις), προτείνουμε να γίνει μείωση αποκλειστικά και μόνον στο φορολογικό συντελεστή για τα μισθώματα από μισθώσεις κύριας κατοικίας (των κωδικών 103 & 104 φορολ.εισοδήματος ακινήτων) κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες σε κάθε ισχύον φορολογικό κλιμάκιο, ήτοι:
Για μισθώματα κύριας κατοικίας μέχρι 12.000€ από 15% σε 5%
Για μισθώματα από 12.001 – 35.000€ από 35% σε 25%
Για μισθώματα από 35.001€ και άνω από 45% σε 35%.
Το φορολογικό αυτό μέτρο, που θα επικροτηθεί από όλη την κοινωνία, θα λύσει οριστικά το πρόβλημα της προσφοράς των διαθέσιμων κατοικιών για κύρια κατοικία, καθιστώντας την ανταγωνιστικότερη από την προσφορά τους για βραχυχρόνιες μισθώσεις! Με τον τρόπο αυτό οι ιδιοκτήτες κατοικιών θα σπεύσουν να προσφέρουν κάθε διαθέσιμη κατοικία, σε ενοικιαστές αποκλειστικά κύριας κατοικίας ως προτιμητέους ενοικιαστές, και να ανανεώσουν τις υπάρχουσες μισθώσεις κύριας κατοικίας. Έτσι θα διατεθεί στην αγορά, για πρώτη φορά μετά από χρόνια, και μεγάλος αριθμός πλήρως ανακαινισμένων κατοικιών, σε άριστη κατάσταση. Αλλά και τους εκμισθωτές βραχυχρονίων μισθώσεων θα ωφελήσει αφού θα οδηγήσει άμεσα εκτός πλατφορμών πληθώρα καταλυμάτων μειωμένης καταλληλότητας, από διαχειριστές αμφίβολων προσόντων για τη δραστηριότητα αυτή.
Η δημοσιονομική απώλεια από τη μείωση του φορολογικού συντελεστή κατά 10 μονάδες, ΜΟΝΟΝ για τις μισθώσεις κύριας κατοικίας, και όχι για τις επαγγελματικές και τις βραχυχρόνιες και κάθε άλλου είδους μισθώσεις, πιστεύουμε ότι θα ισοσταθμιστεί απόλυτα από τη φορολόγηση δεκάδων χιλιάδων νέων μισθώσεων κύριας κατοικίας που θα επακολουθήσουν. Τέλος η μεγάλη αύξηση της προσφοράς που θα επακολουθήσει και από την επανεκκίνηση της αντιπαροχής σε συνδυασμό με την επαναλειτουργία της τραπεζικής δανειοδότησης που θα επιτρέψει σε πολλούς ενοικιαστές και πάλι να αγοράσουν ιδιόκτητη κατοικία, θα σταθεροποιήσουν και το ύψος των ενοικίων, λειτουργώντας πολύ πιο αποτελεσματικά από την επιδότηση ενοικίου, η οποία δεν θα χρειάζεται πλέον...